Haal meer omzet uit je huidige klantenbestand

Meer omzet halen uit je huidige klantenbestand tegen minimale kosten. Wie wil dat nou niet?
Veel webshopeigenaren focussen op new business. Nieuwe klanten naar de webshop krijgen is één van de belangrijkste focuspunten. Uiteraard is het belangrijk om deze stroom nieuwe prospects naar de webshop te blijven behouden en zelfs te vergroten. Echter zijn daar vaak hoge kosten mee gemoeid. Reeds bestaande klanten behouden en hun omzet verhogen is veel kostenefficiënter en vaak minder tijdrovend. Maak van klanten loyale klanten.

Wat is klantloyaliteit?

Klantloyaliteit kan gezien worden als klantenbinding. Zorg ervoor dat klanten zich verbonden en betrokken voelen bij je bedrijf. Deze loyale klanten zullen vervolgens vaker aankopen verrichten, meerdere producten uit het assortiment afnemen en zelfs andere klanten aandragen door mond-tot-mond reclame.

Waarom focussen op klantloyaliteit?

In veel branches is de concurrentie enorm. Veel aanbieders van dezelfde producten met minimale verschillen zorgen ervoor dat de huidige consument veel keuze en een minder uitgesproken voorkeur heeft. Dat betekent dat een bedrijf veel moeite moet doen om klanten te werven en te behouden. Vooral de wervingskosten zijn in sommige branches hoog. Hoe langer een klant een loyale klant is, hoe meer extra omzet deze klant oplevert.

Daarnaast zorgt een loyale klant voor nieuwe klanten door middel van mond-tot-mond reclame.

Kortom: Loyale klanten kosten minder tijd, administratie en marketing. Zij zorgen voor een structurele omzet, met een hogere marge dan het gemiddelde.

Hoe verkrijg je klantloyaliteit?

Klanten zijn op diverse manieren aan je bedrijf te binden. In Nederland wordt veel tijd en geld besteed door diverse fysieke winkels en winkelketens om klanten te binden. Denk aan spaarkaarten, zegeltjes, kortingsbonnen, mailings etc. Ook webwinkels hebben de mogelijkheid om deze middelen in te zetten om op die manier klanten te binden aan de organisatie. Denk aan e-mailsoftware (MailCampaigns bijvoorbeeld). Daarnaast kent Magento diverse loyaliteiten modules waardoor het mogelijk wordt voor klanten om te sparen voor kortingen, gadgets, gratis producten etc.

Naast de hierboven genoemde middelen zijn er uiteraard nog meer mogelijkheden te benoemen. In deze blog beperk ik mij echter tot deze twee.

Hoe zet je e-mailmarketing in om klanten loyaal te maken?

MailcampaignsIn de basis door de klant te voorzien van informatie die voor hem interessant en relevant is. De grote vraag is dan hoe je achter de interesses van iedere klant kan komen en hoe je deze klant de gewenste informatie kan aanreiken zonder allerlei overbodige extra informatie.

Wij gebruiken hier MailCampaigns voor. De interactie tussen MailCampaigns en in ons geval de Magento webshop is dusdanig dat alle data van een klant beschikbaar is. Mailings kunnen bijvoorbeeld verstuurd worden op basis van aankoopgedrag van iedere afzonderlijke klant of klantgroep. Daarnaast biedt MailCampaigns bijvoorbeeld de mogelijkheid om de klantendata verder te verrijken op basis van klikgedrag. Dit zijn slechts twee functionaliteiten uit een lange lijst van dit mooie emailsoftware. Mijn collega Lars Roubroeks heeft hier eerder een uitgebreide blog over geschreven ‘MailCampaigns: email marketing on steroids‘.

Het succesvol vergroten van klantloyaliteit via e-mail kan op basis van een goede weldoordachte strategie. Bepaal van tevoren erg goed welke data je nodig hebt om beter vast te kunnen stellen waar iedere klant behoefte aan heeft en schrijf dit uit in een plan. Ga daarna pas aan de slag met het versturen van mailings en bepaal ook daar weer welke extra klantendata te verzamelen valt.

Hoe werkt een loyaliteitenprogramma?

Het principe is eenvoudig. Koop een product en ontvang spaar(loyaliteiten)punten. Met deze punten kun je korting krijgen op vervolgaankopen. Uiteraard ontvang je bij die aankoop ook weer punten etc etc. Op deze manier zal een klant eerder een aankoop bij jouw webshop doen aangezien hij daar spaart.

Veel van deze modules hebben ook de mogelijkheid om op andere manieren punten te sparen. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven van een mailing, het liken van een product, het aandragen van een nieuwe klant, het schrijven van een review etc. Op deze manier zorgen je loyale klanten er mede voor dat je producten via social media verspreid worden, de toestroom aan nieuwe klanten toeneemt, de nieuwe klanten goede productreviews kunnen lezen (zorgt voor vertrouwen) etc. De loyale klanten worden ambassadeurs van je webshop.

Indien je ervoor kiest om een loyaliteitenprogramma te gaan lanceren is het belangrijk goed na te denken wat je wilt bereiken. Dat bepaalt namelijk waar je punten voor weg gaat geven. Het is niet altijd zinvol om alle mogelijkheden van een module maar gewoon aan te zetten. Bepaald één of twee doelen en ga daarvoor.

Welke middelen zetten jullie in om klanten loyaal te maken? Ik ben benieuwd naar jullie succesverhalen.