Mobiele webshop optimaliseren. Deel 6: Checkout

De checkout is de laatste stap richting een aankoop. Helaas blijkt uit de praktijk dat veel bezoekers in deze stap alsnog afhaken. In deze blog vertel ik hoe je de mobiele checkout kunt optimaliseren voor jouw bezoekers. Bekijk ook eens de blog die ik eerder geschreven heb met 10 tips voor een optimale mobiele bestelpagina. Zorg dat je bezoekers de laatste stap tot een aankoop afronden!

One-page of multi-step?

Je kunt de gehele (mobiele) checkout op één pagina tonen of iedere stap op een losse pagina. Het is moeilijk om te zeggen welke manier het beste werkt, dit verschilt per webshop en het soort producten die hierin verkocht wordt.

Voordelen one-page checkout:

  • Snelheid, niet wachten op pagina’s die geladen moeten worden
  • Overzichtelijk geheel, makkelijk terugkijken
  • Interactiviteit, het formulier reageert direct op keuzes van de bezoekers

Voordelen multi-step checkout:

  • Stap-voor-stap iets afronden voelt natuurlijker en daardoor veiliger aan

Wil je er zeker van zijn wat voor jouw webshop de juiste manier is? Onderzoek dit dan door middel van een A/B test onder je doelgroep.

Voorkom afleiding

One-page of multi-step, bestellen is prioriteit nummer één! Houdt de bestelpagina daarom altijd zo gesloten mogelijk. Toon enkel de essentiële onderdelen die het bestelproces ondersteunen. Een zoekbalk is bijvoorbeeld niet nodig op de bestelpagina, je loopt hiermee het risico dat je bezoekers het bestelproces onderbreken.

Het bestelproces

Snelheid, transparantie, overzichtelijkheid en een veilig gevoel zijn belangrijk tijdens het bestelproces. Onderstaand een aantal tips om de bestelpagina en daarbij ook het bestelproces te optimaliseren.

  • Bestellen zonder account is mogelijk
  • Deel het bestelproces op in stappen en laat de voortgang zien
  • Zorg dat de bezoekers terug kunnen in het proces
  • Toon zo vroeg mogelijk in het proces de totaalprijs incl. BTW en verzendkosten, levertijden en betalingsmogelijkheden
  • Toon een mogelijk tot direct contact

Formuliervelden

Het invullen van formuliervelden kan op mobiele apparaten erg frustrerend zijn en veel tijd kostten. Help je bezoekers om door dit zoveel mogelijk te beperken, hier een aantal handige tips:

  • Toon enkel de essentiële velden
  • Zorgt dat per invoerveld het juiste toetsenbord wordt ingeladen
  • Toon real-time feedback bij een juiste/onjuiste invoer
  • Geef invoervelden waar mogelijk restricties, dit reduceert foutieve invoeringen
  • Minimaliseer de handmatige invoer, denk bijvoorbeeld aan automatisch aanvullen

Naast bovenstaande tips adviseer ik je om het veld “e-mailadres” als eerste te tonen, zorg ervoor dat alle ingevulde velden direct en automatisch opgeslagen worden. Als bezoekers hun e-mailadres hebben ingevoerd kun je ze altijd later nog benaderen, ook als ze het bestelproces (nog) niet afgerond hebben.

Afrekenen

Bij het afrekenen speelt veiligheid en het daarbijbehorende vertrouwen een belangrijke rol, dit geldt zeker op mobiele apparaten. Toon welke veiligheidsmaatregelen er getroffen zijn. Ook het aanbieden van de mogelijkheid tot achteraf betalen geeft het vertrouwen een enorme boost. De mobiele betalingsmethodes ontwikkelen zich op dit moment enorm snel, houdt dit in de gaten en zorg dat je up-to-date blijft! Bekijk ook eens het artikel van Jorg waarin hij een ideale mix aan betaalmethoden beschrijft.

Meer lezen over dit onderwerp?

Deze blog is deel 6 van een serie waarin ik je vertel hoe je je mobiele webshop kunt optimaliseren. In onderstaande lijst kun je de vorige blog(s) in deze serie nog eens teruglezen en daarnaast kun je zien welke onderwerpen er nog aan zitten te komen.

Deel 1: Homepagina
Deel 2: Navigatie
Deel 3: Categoriepagina
Deel 4: Productpagina
Deel 5: Winkelwagen
Deel 6: Checkout

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!