Mobiele webshop optimaliseren. Deel 3: Categoriepagina

Elke bezoeker kom met een reden op je webshop terecht. Het kan zijn dat hij/zij opzoek is naar een specifiek product, zich aan het oriënteren is of zich simpelweg verveelt. Bij enkele webshops kan vanaf de homepagina direct doorgeklikt worden naar een product. Echter zit hier vaak nog een stap tussen, de categoriepagina. Je kan de pagina met zoekresultaten qua opzet vergelijken met de categoriepagina.

Het is me opgevallen dat de categoriepagina op mobiele apparaten vaak erg druk en onoverzichtelijk oogt. Dat heeft een negatief effect op het gebruikersgemak. Ondanks de beperkte ruimte op mobiele apparaten valt hier zeker winst te behalen!

Houdt de categoriepagina overzichtelijk

Zoals de naam al aangeeft toont de categoriepagina een overzicht van de producten binnen een bepaalde categorie. Dit kan een vooraf ingestelde categorie zijn maar ook een zoekopdracht van je bezoeker. Afhankelijk van je doelgroep bepaal je hoe je je producten op de categoriepagina weergeeft. Verkoop je kwaliteitsproducten en zijn details en sfeer belangrijk dan kan ik me voorstellen dat je gebruik maakt van grote productafbeeldingen. Ben je daarentegen een prijsstunter dan zorg je juist dat de prijzen en eventuele kortingen goed opvallen. Tal van variaties zijn hier in mogelijk.

Ik adviseer je om goed na te denken over de onderdelen die je op de categoriepagina toont, less is more. Feitelijk is de categoriepagina een overzichtspagina, zorg dus ook dat deze pagina overzichtelijk blijft! Onderstaand een tweetal voorbeelden.

Categoriepagina Hema     Categoriepagina Rolex

 

Navigeren op de categoriepagina

Het aantal producten dat je per pagina toont is afhankelijk van de manier waarop je de producten weergeeft. Het voordeel van veel producten op één pagina is dat je niet hoeft te navigeren, dit vermindert de foutgevoeligheid en verhoogt de snelheid. Het nadeel van veel producten op één pagina is de laadtijd en het feit dat de footer moeilijk benaderbaar is. Om deze reden raad ik je ook af om automatisch nieuwe producten bij te laden tijdens het scrollen naar beneden, een optie kan wel zijn om na een bepaald aantal producten een button te plaatsen met “meer producten bijladen”. Een andere mogelijkheid is om te werken met verschillende pagina’s. Zorg hierbij wel dat navigatie-links ver genoeg uit elkaar staan, zeker op mobiele apparaten is dit een veel voorkomende irritatie.

Pagination

 

Producten filteren

Wanneer je een groot assortiment en/of veel vergelijkbare producten hebt is het verstandig om je categoriepagina te voorzien van filters. Het filteren van producten kan je bezoekers veel tijd schelen. Alle producten die niet relevant zijn kan hij/zij verwijderen uit het overzicht. Laat achter de filtermogelijkheden zien hoeveel producten er over blijven, op deze manier weten je bezoekers waar ze aan toe zijn en voorkom je teleurstellingen. Geef daarnaast de mogelijkheid om bepaalde filters op te heffen of om alle filters te verwijderen.

Filteren

 

Producten sorteren

Naast filters adviseer ik je ook de mogelijkheid tot het sorteren van producten. Afhankelijk van de soort webshop die je hebt kies je een manier waarop de producten standaard gesorteerd staan. Mogelijkheden waarop je producten kunt sorteren zijn bijvoorbeeld populariteit, prijs of beoordeling. Geef tekstueel duidelijk aan of de gekozen filter van hoog-laag of van laag-hoog is, het is gebleken dat enkel een pijltje naar boven of beneden vaak niet duidelijk genoeg is. Wanneer je bezoekers via de zoekbalk een zoekopdracht uitvoeren adviseer ik je om de producten standaard te laten sorteren op relevantie.

Meer lezen over dit onderwerp?

Deze blog is deel 3 van een serie waarin ik je vertel hoe je je mobiele webshop kunt optimaliseren. In onderstaande lijst kun je de vorige blog(s) in deze serie nog eens teruglezen en daarnaast kun je zien welke onderwerpen er nog aan zitten te komen.

Deel 1: Homepagina
Deel 2: Navigatie
Deel 3: Categoriepagina
Deel 4: Productpagina
Deel 5: Winkelwagen
Deel 6: Checkout

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!