10 tips voor een optimale mobiele bestelpagina

De manier waarop consumenten online winkelen is de laatste jaren enorm aan het veranderen. Een steeds groter deel van de consumenten gebruiken hun mobiele telefoon om zich online te oriënteren, helaas valt de conversie nog wat tegen. Dit komt o.a. doordat het bestellen via een mobiele telefoon vaak onhandig en tijdrovend is. Daarnaast voelt het voor veel consumenten nog wat onbetrouwbaar aan. In deze blog geef ik je tien tips om het mobiele bestelproces te verbeteren. Maak van je oriënterende bezoekers kopers!

1. Ben transparant

Voor bezoekers is het fijn om te weten waar ze aan toe zijn, dit geeft ze een gevoel van controle en dat vinden ze prettig. Ben daarom als webshopeigenaar eerlijk en transparant richting je bezoekers. Communiceer duidelijk de levertijd en betalingsmogelijkheden. Toon daarnaast in de winkelwagen de totale prijs inclusief BTW én verzendkosten.

Mobiele bestelpagina transparantie Mobiele bestelpagina transparant

 

2. Bestellen zonder account

Biedt je bezoekers de mogelijkheid om producten te bestellen zonder dat ze een account aan hoeven te maken. Geadviseerd wordt om deze methode niet ‘bestellen als gast’ te noemen, dit kan oneerbiedig overkomen.

Mobiele bestelpagina geen account

 

3. Voorkom afleiding tijdens het bestelproces

Zorg dat je bezoekers tijdens het bestelproces niet afgeleid worden door randzaken. Je zorgt er op deze manier voor dat ze zich volledig op het bestellen kunnen focussen. Toon enkel de essentiële elementen die nodig zijn om dit proces succesvol af te ronden.

Mobiele bestelpagina afleiding

 

4. Toon contactmogelijkheden op de bestelpagina

Voorkom dat je bezoekers de bestelpagina moeten verlaten wanneer ze vragen hebben. Toon op de pagina contactmogelijkheden waardoor de bezoekers je direct kunnen bereiken en jij ze direct kunt helpen. Als je zo naar tevredenheid helpt is de kans op verkoop zeer groot.

Mobiele bestelpagina contact

 

5. Deel de bestelpagina op in stappen

Deel de bestelpagina op in heldere stappen. Laat de voortgang binnen het bestelproces zien, op deze manier weten je bezoekers waar ze aan toe zijn. Je geeft ze een gevoel van controle.

Mobiele betaalpagina stappen

 

6. Maak producten aanpasbaar op de bestelpagina

Het kan bezoekers enorm veel tijd schelen als ze producten op de bestelpagina en in hun winkelwagen kunnen aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van een maat, kleur of het aantal van een product.

Mobiel Bestelproces aanpasbaar

 

7. Geef urgentie om te bestellen

Geef je bezoekers een urgentie om een bestelling te plaatsen. Bijvoorbeeld een actie die nog maar een bepaalde tijd geldig is of het tonen van de beperkte voorraad.

Mobiele bestelpagina urgentieMobiel bestelproces schaarste

 

8.  Maak het bestelformulier gebruiksvriendelijk

Het invoeren van gegevens via een mobiele telefoon kan erg tijdrovend en frustrerend zijn. Maak het voor de bezoekers daarom zo kort en makkelijk mogelijk.

  • Beperk het aantal invoervelden, voeg bijvoorbeeld voor- en achternaam samen
  • Zorgt dat per invoerveld het juiste benodigde toetsenbord wordt ingeladen
  • Toon real-time feedback bij een juiste/onjuiste invoer
  • Geef invoervelden waar mogelijk restricties, dit reduceert foutieve invoeringen
  • Minimaliseer de handmatige invoer, denk bijvoorbeeld aan automatisch aanvullen en pull-down velden
  • Geef de mogelijkheid om de tekens bij het invoeren van een wachtwoord te tonen

Mobiele bestelpagina formuliervelden

 

9. Toon veiligheidsmaatregelen

Met name op mobiele apparaten zijn bezoekers er nogal huiverig voor om persoonlijke informatie weg te geven. Toon daarom welke veiligheidsmaatregelen je getroffen hebt en welke keurmerken je reeds behaald hebt. Dit geeft je bezoekers een vertrouwder gevoel.

Mobiele bestelpagina veiligheid

 

10. Biedt betaalstandaarden en achteraf betalen

Bekende betaalstandaarden als iDEAL, PayPal en creditcard worden over het algemeen als het meest betrouwbaar ervaren. Ook het aanbieden van de mogelijkheid tot achteraf betalen draagt bij aan de betrouwbaarheid van je webshop.

Mobiele betaalmogelijkheden