7 goede voorbeelden van hoe usability NIET moet

Door het juist inzetten van usability zijn wij als designers schuldig dat wij de bezoeker niet meer uitdagen. De bezoeker hoeft niet meer zoveel na te denken en kan zich laten leiden door de door ons ontworpen flow van de website. Maar misschien moeten we het eens over een andere boeg gooien. Laten we usability eens zodanig toepassen dat we mensen forceren hun hersenen te gebruiken. Het lijkt mij geen slechte zaak dat we mensen harder laten werken voordat ze krijgen waar ze naar op zoek zijn en dat we ze onderwijzen en stimuleren om te groeien.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je het volgende kan bereiken bij je bezoekers:

  • Hoe je je bezoekers aanzet om hun probleem-oplossend vermogen toe te passen om hun cognitieve vaardigheden te verbeteren.
  • Hoe je je bezoekers leert obscure en verborgen interface elementen op te speuren.
  • Hoe je ervoor zorgt dat de bezoeker een gevoel van overwinning krijgt.
  • Hoe de bezoeker een design kan overmeesteren en een gevoel van absolute controle kan bezorgen.

 

“Doormiddel van goede usability moeten wij bezoekers leren de beste bezoekers ooit te worden…”

 

 

1. Laat je bezoeker fouten maken

Van fouten maken kun je leren. Ze zeggen wel dat websitebezoekers op zoek zijn naar informatie, maar dat is natuurlijk niet zo. Iedere bezoeker surft op het web om iets nieuws te leren, vooral de usability van jouw site uiteraard. Een formulier wordt vaak ontworpen met als doel het zo eenvoudig mogelijk te maken voor de bezoeker om het in te vullen. Dit aan-de-hand-houden van je bezoeker moet maar eens ophouden. Onderstaand formulier is een fantastisch voorbeeld van geweldig toegepaste usability:

Formulier

Bij bovenstaand formulier willen we natuurlijk niet dat de bezoeker zomaar iets kan invullen, mensen moeten leren dat er maar één manier is om gegevens juist in te vullen.

  1. Voorletters: Veel mensen schrijven hun voorletters aan elkaar, wat duidelijk een foutieve manier is.
  2. Geboortedatum: Soms schrijven mensen het aan elkaar, of met een ‘/‘ ertussen.
  3. Postcode: Waarom is het fout als mensen een spatie tussen de cijfers en letters zetten?
  4. Telefoonnummer: Er zijn mensen die een spatie durven te typen, of een ‘-‘ na hun 06 of netnummer.

Bezoekers worden goed geïnformeerd door de goed opvallende en afkeurende rode teksten. Het is goed dat je bezoeker leert zich te behoeden van dezelfde fout. Stel je eens voor dat je bezoeker zelf de keus had om het op hun eigen manier in te vullen en dat het systeem achter het formulier ervoor zorgt dat alles op zijn plek komt te staan. Slechte gewoontes moeten afgeleerd worden.

 

2. Gebruik lange lappen tekst om je bezoeker aan te moedigen alles te lezen

Scannen word vaak gebruikt om snel te bepalen of ze op de juiste plek zijn en of de website heeft waar ze naar op zoek zijn. Scannen is helaas hinderlijk voor contentbeheerders omdat ze zoveel informatie te delen hebben, dat het zonde is als deze niet gelezen wordt. Maak je teksten daarom dusdanig lang, zonder font variatie, zodat bezoekers geforceerd worden om het daadwerkelijk te lezen en daarmee meteen hun kennis van de wereld en jouw website verbeteren. Hun aandachtsspanne zou sterk verbeteren.

Het rechter voorbeeld bevat veel meer informatie, wat je natuurlijk allemaal wil delen. Kwantiteit over kwaliteit. Je bezoeker zal zich ongetwijfeld met een gevoel van opheldering verrijken en zich verbonden voelen met je boodschap.

 

3. Verstop je navigatie om bezoekers een gevoel van ontdekking te geven

Vroeger moesten wij ook navigeren doormiddel van een papieren routekaart. Door alle visuele landmarkeringen goed in ons geheugen op te slaan, wisten wij ons een weg te banen door complexe wegennetwerken. Tegenwoordig worden wij verwend met Google Maps, TomTom’s en andere apparaten en zien we dat wanneer mensen daarop gaan vertrouwen er ongelukken gebeuren. Online bezoekers worden ook veel te veel verwend, we moeten deze gewenning eens uitdagen door ze op een speurtocht te sturen. Hieronder goede voorbeelden van websites die hun bezoekers stimuleren het menu te vinden:

Nav 1

Je bezoeker heeft een bepaald verwachtingspatroon als hij op de website komt. Door iets nieuws en onverwachts voor te schotelen houden we ze scherp. Het houdt je bezoeker ook langer op de website omdat de uitdaging van het vinden van het menu te aanlokkelijk is om niet aan te gaan.

 

4. Inspireer bezoekers om zelf te achterhalen wat voor bedrijf je bent

Mensen bepalen binnen een zeer korte tijd of jouw website hetgeen is naar waar ze op zoek zijn. Mensen nemen tegenwoordig hiervoor kort de tijd omdat ze over het algemeen lui zijn, natuurlijk. Om ervoor te zorgen dat jouw content in al zijn volle glorie bekeken zal worden, is het een goed idee om boven de ‘fold’ zo ambigu te blijven over wat voor bedrijf je bent. Zorg ervoor dat je geen hints laten vallen en dat ook je teksten de bezoeker geen ideeën kan geven. Hieronder een voorbeeld van hoe het zou moeten:

ambigue

Een luie bezoeker zou meteen kunnen concluderen dat Allustrada een bedrijf is dat mij leert fatsoenlijk een hand te schudden. De website daagt de bezoeker uit om op onderzoek uit te gaan. Je wilt ze natuurlijk leren dat informatie niet zonder moeite hun kant op komt, maar dat ze diep door de website moeten graven. Voor veel mensen gaat het om de reis en niet om de bestemming. Speel daar op in.

 

5. Maak het je bezoeker lastig om content te lezen

Als websitehouder wil je ontzettend graag al je nieuwe dingetjes delen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je bezoeker niet mist dat er een super gave actie is op die paar schoenen (terwijl ze op zoek zijn naar een yogamat). Als designer is het daarom belangrijk om disruptieve pop-ups te implementeren zodat ze geforceerd worden om even zijn aandacht te verleggen naar hetgeen dat écht belangrijk is.

pop-up

Probeer dit soort pop-ups ook tijdens het lezen van artikelen te laten activeren zodat de focus nog disruptiever wordt onderbroken. Je bezoeker weet natuurlijk niet wat hij mist als hij je website verlaat. Probeer op zoveel mogelijk opdringerige manieren je bezoeker op je website te houden.

 

6. Optimaliseer je website niet voor mobiel en tablet

Smartphones en tablets zijn een doorn in het oog van de moderne tijd. Mensen praten niet meer met elkaar en hun sociale vaardigheden zijn achtergesteld. Tegenwoordig moet alles vlug en mensen nemen nergens meer de tijd voor. Ook voor designers is het vervelend om voor mobiel en tablet te ontwerpen. Door in de toekomst niet meer voor mobiel en tablet te ontwerpen kunnen wij ervoor zorgen dat bezoekers beter verleid worden tot interactie met je bedrijf. Ook hebben wij als designers zoveel teksten en plaatjes die wij willen delen dat wij ineens genoodzaakt zijn waardevolle content te schrappen.Desktop naar mobiel

  1. Doordat ze niet meteen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, zal je bezoeker uitgenodigd worden jouw bedrijf te bellen, hierdoor kunnen ze meteen hun sociale vaardigheden oefenen.
  2. Je bezoeker zal harder zijn best doen om hun probleemoplossend vermogen toe te passen (maar ook belangrijk hun werkgeheugen en hun visueel onderscheidend vermogen forceren te gebruiken).
  3. Je bezoeker zal ook eerder een vriend of familielid vragen voor assistentie, waardoor jouw website meteen een groter publiek zal aantrekken.

 

7. Gamification is momenteel super hot

Lastige en complexe onderwerpen worden steeds vaker aangeboden doormiddel van games. Mensen stimuleren om spelenderwijs te informeren over diverse zaken. Uiteindelijk gaat het om een gevoel van voltooiing en overwinning, “Jij hebt het gedaan!”, “Je mag door naar de volgende ronde”. Waarom vertalen wij dit concept niet door naar onze designs? Misschien dat we hun een puzzel laten oplossen voordat ze een bestelling kunnen plaatsen. Of we laten belangrijke CTA’s over het beeld vliegen zodat de bezoeker met een richtkruis erop moet proberen te schieten. Een effectieve, standaard en contrasterende knop is immers behoorlijk saai en gedaan.

call to action game

 

Conclusie

Dit artikel is natuurlijk geschreven met een behoorlijke knipoog. Dit neemt niet weg dat bovenstaande voorbeelden een goed voorbeeld zijn van slechte (of twijfelachtige) usability. Dit is maar een ontzettend kleine greep uit een groot catalogus van UX/UI vraagstukken waar designers zich over buigen. Wel ben ik een advocaat van human-centered design. Iets kan op papier een goede stap lijken, maar laten we als designers nooit vergeten dat wij met echte mensen te maken hebben.

Bedankt voor het lezen

 

Disclaimer: Dit artikel is satire en is gebaseerd/geinspireerd op een artikel van de Nielsen Norman Group