6 Effectieve verleidingsprincipes voor meer omzet

In dit artikel wil ik je kennislaten maken met 6 effectieve verleidingsprincipes. Door slimme implementatie van één of meerdere verleidingsprincipes, kan een webshop fors meer omzet genereren. In de meeste gevallen zijn deze verleidingsprincipes relatief eenvoudig door te voeren.

1. Wederkerigheid

De eerste verleidingsprincipe in dit artikel is ‘wederkerigheid’. Dit principe speelt in op je ‘schuldgevoel’. Het voor wat, hoort wat idee. De (on)bewuste drang om een gift te beantwoorden met een tegengift. Dit zijn enkele voorbeelden hoe dit online kan worden toegepast.

 

Afbeelding 1: Het gratis downloaden van een e-book

Downloaden gratis e-book

 

Afbeelding 2: Het geven van gratis advies

Gratis bespaar tips
Het ‘gratis’ downloaden van waardevolle informatie of het geven van tips, stimuleert dit principe. Een dergelijke actie versterkt de verbondenheid. Als leverancier sta je zo met 1-0 voor op de concurrentie!

 

2. Schaarste

Ook dit principe herkent iedereen wel. Door schaarste te creëren zal de behoefte toenemen. Van nature is men bang om ‘dingen’ te verliezen. Het gevoel om ‘pijn’ te voorkomen is bij ons sterker dan het gevoel om ‘gelukkig’ te zijn. Zodoende zijn we in geval van schaarste veel eerder geneigd om te handelen dan wanneer er geen schaarste is. We zijn veel te bang dat we te laat zijn en daar dan later spijt van krijgen.

Online kunnen we op meerdere manieren inspelen om dit schaarste gevoel op te wekken. Een bekend voorbeeld zijn de websites met dagaanbiedingen, maar ook het vermelden van het aantal stuks kan bij beperkte voorraad sterk zijn. In dit voorbeeld wordt dit gevoel versterkt door aan te geven wanneer de laatste reservering is verricht. Uiteraard moet dit wel naar waarheid worden toegepast.

 

Afbeelding 3: Schaarste door vermelding voorraad & laatste reservering

De beschikbaarheid bij Booking.com

 

Afbeelding 4: Speciale dag- & weekaanbiedingen bij Bol.com

Dag- & weekaanbiedingen

 

Afbeelding 5: Winst- versus verliestaal

Winst- & verliestaalResultaat met verliestaal

Verliestaal wordt vaak toegepast bij inschrijvingen voor de nieuwsbrief, maar kan ook voor andere acties worden toegepast. Pas dit echter wel in beperkte mate toe, anders verliest het z’n effect.

 

3. Autoriteit

Dit verleidingsprincipe wordt al heel lang toegepast. Het is gebaseerd op de drang die wij mensen hebben om een autoriteit te volgen. In experts hebben we vertrouwen. Dus volgen we vaak het advies wat zij geven. Ook dit kun je eenvoudig toepassen.

 

Afbeelding 6: Advies van onafhankelijke experts

Advies van experts

Afbeelding 7: Gebruik maken van vertrouwde beeldmerken

Vertouwde beeldmerken

4. Commitment & consistentie

Als we eenmaal A hebben gezegd, dan zeggen we ook B. Over het algemeen zijn we consistent met ons gedrag uit het verleden. Daar kunnen we op inspelen met bijvoorbeeld de onderstaande technieken.

 

Afbeelding 8: Stap 1 & stap 2 voor het downloaden van een e-book

Downloaden gratis e-book stap 1Downloaden e-book stap 2

5. Sympathie

De gun-factor neemt toe naarmate men meer sympathie heeft. Sympathie hebben we snel voor mensen die ons complimenteren óf op ons lijken. Bijvoorbeeld door dezelfde interesses, gedrag, gedachte, etc.

 

Afbeelding 9:Waarden en visie

Visie en waarden

 

6. Sociale bewijskracht

Wij zijn zeer gevoelig voor de mening van andere. Zeker wanneer deze onafhankelijk zijn. De mening van personen die lijken op ons zelf hebben voor ons de meeste waarde.

 

Afbeelding 10: Lijstjes met bestverkochte artikelen & Jannekes keuze

Meest verkochte artikelen

Afbeelding 11: Gebruik aansprekende getallen

Gebruik getallen

Vragen over effectieve verleidingsprincipes?

Mocht je vragen hebben over deze verleidingsprincipes, neem dan contact op met Jody. Eén van de online marketeers die je kan helpen bij de implementatie van één of meerdere verleidingsprincipes bij je website of webshop. Ook voor overige vragen en/of opmerkingen kun je telefonisch contact opnemen (076 – 20 30 006) of een e-mail sturen naar jody@metmeer.nl.