4 redenen waarom conversie optimalisatie belangrijk is

Conversie optimalisatie mag tegenwoordig niet ontbreken in de wereld van online marketing. Dit is een marketingproces waarbij het gedrag van de bezoeker op de website wordt geanalyseerd. Hierdoor kan het bedrijf beter achterhalen hoe die bezoeker het best overtuigd wordt om een doel/actie op de site te volbrengen. Even heel simpel gezegd: je wilt dat bezoeker A op de knop B klikt en bijvoorbeeld een offerte aanvraagt of simpelweg contact opneemt, toch?

Alhoewel veel bedrijven vooral focussen op SEO en SEA om een betere positie te krijgen in Google, zien ze vaak een belangrijk doel over het hoofd: het vasthouden van de aandacht van de bezoeker op de website waardoor een conversie wordt behaald. Natuurlijk is het fijn om te weten dat jouw website goed gevonden wordt. Kan de bezoeker echter niet in één oogopslag vinden wat hij zoekt, raakt hij in de war en/of verlaat hij daarom de website, dan verlies je een potentiële conversie. Conversie optimalisatie is daarom een onmisbaar proces. In dit artikel leggen we in 4 redenen uit waarom je moet gaan starten met conversieoptimalisatie.

1. De klant is koning

Alhoewel dit oude begrip best bekend is, lijken steeds meer bedrijven het belang van de bezoeker op hun website te verwaarlozen. Consumenten moeten juist centraal staan, zodat je meteen kan inspelen op hun online gedrag. Hierbij moet je vooral denken aan de volgende aspecten: de doelgroep van de website, de motivatie en verwachtingen van de bezoekers. Past jouw websitecontent en doelen perfect bij die van de bezoeker, dan is de kans groter dat de bezoeker de funnel volbrengt en een conversie maakt.

2. Jouw website is beter vindbaar in Google

Conversie optimalisatie en SEO gaan hand in hand samen en kunnen, als ze samen goed worden toegepast, voor een nog betere positie in Google zorgen. Door te zoeken naar valkuilen kun je beter inschatten of de content, call-to-actions, indeling en design van jouw website echt waardevol is. Wanneer je bepaalde pagina’s optimaliseert en hierdoor de kwaliteit van de content verbetert, dan zal Google jouw site ook meer waarderen.

3. Conversie optimalisatie resultaten zijn sneller zichtbaar dan SEO

Met SEO moet je misschien weken of maanden wachten tot je echte en positieve resultaten ziet. Conversie optimalisatie zorgt voor veel snellere resultaten. Als er een bepaald aspect in je funnel geoptimaliseerd is, merken bezoekers dat meteen. Hierdoor zorg je er meteen voor dat hun aandacht bij jouw product of bedrijf blijft (en hierdoor geen kijkje nemen bij de concurrent). Voer je een juiste verandering door, dan is deze meteen zichtbaar op jouw website.

4. Je baseert jouw verbeteringen op feiten

Wij kunnen door het gebruik van Google Analytics, Hotjar of andere tools perfect ontdekken waar het probleem zit. Wellicht is de responsieve design van jouw mobiele site niet helemaal duidelijk of zien de bezoekers jouw call-to-action over het hoofd. Hoewel je jouw eigen website enorm duidelijk en mooi kan vinden, wil dit niet zeggen dat iedereen dezelfde mening deelt. De enige manier om dit zeker te weten is te focussen op data. Gelukkig zijn de meeste zaken perfect meetbaar!

Door conversie optimalisatie kan je gemakkelijk de bezoekerservaring verbeteren door probleemgebieden op te sporen. Deze kunnen geoptimaliseerd worden (en/of getest worden door eerst een simpele A/B test uit te voeren). Vervolgens zal de conversiepercentage stijgen, waardoor de doelen van de website behaald worden. Dat klinkt toch als een goed plan?

Wil je ook een optimaal conversie optimalisatie onderzoek met verbeterpunten?

Neem gerust contact op met de CRO-specialisten van METMEER. Bel ons voor meer informatie en begin met optimaliseren: 076-20 30 006.