3 onmisbare onderdelen voor het optimaliseren van jouw webshop (+ bonus)

 

In webshops draait het om conversie. Jij als webshopeigenaar snapt dat. Maar doe je er als iets aan om je conversies te verhogen? En wat doe je dan?

Ik wil een aantal punten bespreken die bij veel shops nog veel meer geoptimaliseerd kunnen worden. Simpelweg omdat hier gewoon nog veel winst te behalen valt. Om snel te kunnen scoren heb ik hieronder een aantal best practices voor jou op een rijtje gezet, waarmee je snel aan de slag kunt.
Op welke vakgebieden zijn deze tips gebaseerd?

Schermafbeelding 2016-03-31 om 16.01.59

Goede conversie optimalisatie zit op het kruispunt van deze 3 vakgebieden. Als je een website wilt hebben die optimaal converteert, dan zal je een aanspraak moeten doen op deze specialismen.

Marketing

1. Ben je goed vindbaar in Google?

Voordat je over kan gaan op het optimaliseren van je website, moet je eerst een aanzienlijke hoeveelheid verkeer hebben op je website. Conversie Optimalisatie begint daarom bij SEO. Zorg ervoor dat er genoeg verkeer naar je website komt. Waar je onder andere op moet letten is:

  • Maak ik gebruik van goede URL’s? Dus, komt de URL overeen met wat er op de pagina te zien is.
  • Zorg ervoor dat je meta title en meta description gelijk is aan wat er op de pagina te zien is.
  • Vermijd duplicate content en zorg ervoor dat er bij ieder product een andere tekst staat. Voor meer SEO tips kan je het artikel van mijn collega Sabier nalezen over het ‘beter vindbaar worden in Google’.

Psychologie

2. Maak je gebruik van vertrouwensindicatoren?

Net als in de offline wereld kopen bezoekers niet bij een winkel die ze niet vertrouwen. Je moet er dus voor zorgen dat je betrouwbaar overkomt als webshop. Door alleen de laagste prijs te garanderen kom je er nog niet. Voordat bezoekers je vertrouwen met hun geld, moeten ze eerst vertrouwen hebben in jouw webshop.

Om dit vertrouwen te wekken kan je een review tool zoals die van ‘The Feedback Company’ of ‘kiyOh’ implementeren. Deze reviewtools generen een score die je gemakkelijk kan implementeren op verschillende punten in je webshop. Als bezoekers je site voor de eerste keer betreden wil je vertrouwen wekken. Als ze zien dat je een hoge beoordeling hebt bij een onafhankelijke reviewpartij, dan zal je sneller betrouwbaar overkomen.

Schermafbeelding 2016-03-31 om 15.15.45

Een voorbeeld van een vertrouwensindicator op de homepage van een van onze klanten

Een andere manier waarop vertrouwen heel belangrijk is, is op de momenten waar de frictie het hoogst is. Als mensen een groot geldbedrag bij jou besteden, willen ze wel zeker weten dat de betaling veilig wordt verwerkt. Bevestig daarom dat alle betaling veilig worden verwerkt, zoals door middel van het slotje in het voorbeeld hieronder met een geruststellende tekst. Het is interessant om te testen of dit ook conversieverhogend werkt voor jouw webshop.

Schermafbeelding 2016-03-31 om 15.25.15

Usability

3. Zorg jij voor een goed gebruikerservaring?

– Een goede gebruikerservaring is van enorm belang voor het vasthouden van je bezoekers. Als je website onoverzichtelijk is, traag of een moeilijke navigatie heeft dan haken bezoekers al snel af.
Een onoverzichtelijke webshop houdt in dat mensen je producten niet kunnen vinden. Als bezoekers surfen over het internet hebben ze over het algemeen weinig geduld. Ze komen met een bepaald doel op jouw website en willen dat doel zo snel mogelijk behalen. Alle frictie die plaatsvindt tussen de bezoeker en het doel zal resulteren in een afname van je conversies.

Hoe je dit moet doen? Kijk de kunst af bij grote webshops of lees het blog over het optimaliseren van mobiele webshops nog eens na.

Alvast een paar kleine tips:

  • Spoor via Hotjar alle fricties en barrières op (onze Conversie Specialist Zowie legt je in zijn artikel uitgebreid uit hoe je dit gemakkelijk in Hotjar kunt doen).
  • Zorgt dat wat op moet vallen ook daadwerkelijk opvalt. Je Call-To-Action button is de deur die geopend moet worden richting de conversie. Laat deze opvallen door een contrasterende kleur te kiezen en maak hem GROOT genoeg zodat mensen hem zien.
  • In een ideaal geval staan er op een productpagina: duidelijke productfoto’s vanuit meerdere hoeken, USP’s, klantenreviews en de bevestiging dat een product op voorraad is.

Coolblue productpagina

Een schoolvoorbeeld van een duidelijke productpagina: Coolblue.nl

– Een duidelijke navigatie is belangrijk, zodat je bezoekers meteen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zet je populairste productcategorieën bij een top menu zo ver mogelijk aan de linkerkant en bij een side menu zo ver mogelijk aan de bovenkant. Een andere handige tip is het werken met ‘breadcrumbs’, zodat een bezoekers precies weet waar hij zicht bevindt.

Schermafbeelding 2016-03-31 om 15.48.04

Voorbeeld van een eenvoudig boordkruimelpad, waarin duidelijk is welke stappen de bezoeker heeft doorlopen.

– Zorg dat je website snel is. Mensen hebben een aandachtsspanne van minder dan 7 seconden. Het is dan ook niet vreemd dat Google websites die langzamer laden dan 1 seconden afstraft. Check hier hoe jouw webshop presteert. Als je een langzame website hebt, zijn er genoeg tips te vinden over hoe je jouw webshop sneller kan maken.

BONUS

Als bonus voor het lezen van dit artikel wil ik jullie nog een aantal links geven die inspiratie kunnen geven voor het verbeteren van jouw webshop:

  1. Kwalitatief hoogwaardige foto’s kunnen de conversie verhogen: mensen willen zien wat ze krijgen. Belicht je product vanuit verschillende hoeken en implementeer een zoom functie.
  2. Gebruik overtuigende en persuasieve copy. Goede copy is belangrijk. Productteksten moeten alle vragen van de bezoeker behandelen. Uiteindelijk moet de tekst de bezoeker overtuigen een product aan te schaffen. Als je zelf weinig inspiratie hebt kan je jouw copy ook gewoon rechtstreeks ‘stelen’ uit jouw klantenreviews 😉
  3. Last but not least: voorkom dat klanten jouw winkelmandje verlaten. Onderzoek laat zien dat bijna 70% van alle bezoekers hun winkelmandje verlaten. Maar waarom is dit getal zo hoog?
    • Hoge prijs – > oplossing: als je een hetzelfde product als je grootste concurrenten aanbiedt, dan kiezen je klanten op basis van de prijs. Als je toch van plan bent meer te rekenen, zorg dan dat de meerwaarde die je biedt duidelijk is. Denk na over een sterke ‘unieke waardepropositie‘.Unieke waardepropositie
    • Je vraagt om teveel informatie in je checkout -> oplossing: overbodige informatie weglaten.
    • Hoge bouncerate -> oplossing: implementeer chat zodat je klant meteen kan helpen met vragen.