Google Analytics instellen – Hoe doe je het goed?

Momenteel leven we in een dit-dat-data-cultuur. Ik noem het zo omdat je het overal leest en hoort: data dit, data dat, data zus, data zo. Dat is niet gek. Kwalitatieve data is namelijk goud waard. Gratis diensten en producten zijn vaak niet echt “gratis”. Vaak ontvang je deze in ruil voor wat gegevens. Je kan hierbij denken aan grote organisaties zoals Facebook en Google. Echter is data interessant voor iedere organisatie, mits betrouwbaar. Zo is het voor iedere website of webshop al waardevol om data te verzamelen.

“Vroeger” vonden we het al geweldig om een bezoekersteller op je website te plaatsen. Met de komst van diverse web analytics tools kunnen we veel meer statistieken bijhouden en inzien. Deze statistieken vormen een belangrijke basis voor jouw nieuwe goudmijn! Als je wilt weten hoe, dan raad ik je aan om dit artikel aandacht door te nemen.

Google Analytics logoGoogle Analytics

Eén van de veelgebruikte web analytics tools is Google Analytics. Deze tool is kosteloos te gebruiken (ze zijn al enorm blij met alle data die je voor ze verzameld), maar er is ook een premium versie. De standaard versie is al een zeer uitgebreide tool met enorm veel mogelijkheden. Omdat het grootste deel ook gebruik maakt van dit pakket, laten we zien hoe je Google Analytics goed moet instellen.

Google Analytics installeren

Oké, je hebt een website of webshop en je ziet het nut van webstatistieken. Of je vindt het gewoon leuk om deze data te verzamelen en in te zien. Na het opstellen van een meetplan, dient Google Analytics (of een andere dienst) geïmplementeerd te worden. Wat heb je hiervoor nodig? Een Google account, toegang tot de backend van je CMS of iemand met technische kennis én dit artikel. Dat is alles!
Om Google Analytics te implementeren in je website, ga je naar de website van Google Analytics en daar log je in met je Google Account. Vervolgens kan je een account aanmaken. Bij ‘beheer’ kan je vervolgens onder de kolom ‘property’ de benodigde trackingcode vinden. De trackingcode ziet er als volgt uit:

“<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-XXXXXXXX-X’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>”

Tracking code Google Analytics

Dit is de trackingcode voor een bepaalde property. Deze code plaats je op elke pagina waarvan je de statistieken wilt bijhouden. Veelal wordt deze code in de ‘head’ geplaatst, zodat de code op alle pagina’s wordt geplaatst.

Google Analytics instellen

Tijdens het maken van een meetplan heb je goed nagedacht over welke data je wilt verzamelen. M.a.w. op welke vragen wil je graag antwoord hebben en wat heb je hiervoor nodig. Je kijkt welke data er verzameld wordt, welke data je mist én hoe je deze eventueel toch kan verzamelen.

De trackingcode van Google Analytics is geïmplementeerd, er wordt data verzameld én zijn we dus klaar. Dat is ten minste wat veel mensen denken. Echter vergeten zij dat de juiste instellingen essentieel zijn. Ruim 90% van de Google Analytics installaties is niet goed ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de data niet betrouwbaar is. Het analyseren van onbetrouwbare data is nutteloos en dus zonde van je tijd. Maar hoe zorg je voor betrouwbare data? Waar moet je op letten?

Het is natuurlijk altijd mogelijk om de implementatie over te laten aan specialisten, zoals METMEER. Maar een groot deel van de implementatie kan je heel goed zelf doen. Zaken als ‘enhanced ecommerce’ en ‘event tracking’ zijn vaak wat ingewikkelder.

Instellingen Google Analytics

Property
Google Analytics instellen property instellingenProperty-instellingen
Controleer bij de property-instellingen dat de ‘standaard-URL’ correct is ingevuld. Verder is het aan te raden om de rapporten over demografische en interessecategorieën in te schakelen. Op die manier verzamel je meer gegevens van de bezoekers op je website/webshop.

Sessie-instellingen
Google analytics time-out instellingBepaal de lengte van een time-out. Standaard staat deze op 30 minuten. Ga na of dit voor je website realistisch is, of dat deze lengte langer of korter moet zijn. Wanneer je bijvoorbeeld lange video’s op je website hebt staan, zal een langere time-out instelling logischer zijn. De time-out instelling zorgt ervoor dat de sessie na een bepaalde duur van inactiviteit (geen interactie met de website) wordt afgebroken. Wanneer iemand na de time-out weer actief wordt op de website of webshop, wordt er een nieuwe sessie gestart. Gevolg, 2 sessies, 1 gebruiker. Bron eerste sessie het oorspronkelijke bron, bron tweede sessie ‘direct verkeer’.

Tracking info – lijst met verwijzingsuitsluitingen
Bij ‘Tracking info’ vind je de optie ‘lijst met verwijzingsuitsluitingen’, hier kan je domeinen toevoegen die je niet wilt weergeven als verwijzingen in de rapporten. Bijvoorbeeld wanneer je meerdere domeinen gebruikt voor je website of webshop.

Alle producten
Koppel alle Google producten die gebruikt worden. Voor velen zal dit ten minste bestaan uit Google AdWords en Search Console. Dit kan eenvoudig door de stappen te volgen die aangegeven zijn bij Google Analytics. Mocht je de website nog niet toegevoegd hebben bij Search console, dan is het verstandig om dit direct te doen.

View/Weergave
Onder de instellingen bij ‘Weergave’ is de eerste optie ‘Instellingen weergeven’. Hierbij is het belangrijk dat de juiste URL wordt ingesteld en dat de standaardpagina wordt opgegeven voor de homepage (vaak zie je dat de homepage meerdere url’s heeft, met deze instelling worden deze url’s allemaal gezien als één pagina). Indien er gebruik wordt gemaakt van een zoekfunctie, zal de queryparameter moeten worden ingevuld. Op die manier houdt Google Analytics bij welke zoektermen mensen gebruiken voor de ‘sitesearch’. Vergeet niet eerst de optie ‘site search bijhouden’ aan te zetten.

Doelen
Bedenk welke conversies er op de website uit te voeren zijn en stel bij doelen elke conversie in als een doel. Word er gebruik gemaakt van een bedank-pagina? Bekijk goed of je kiest voor ‘gelijk aan’, ‘begint met’ en ‘reguliere expressions’.

Gelijk aan: Kies deze optie wanneer er gebruik wordt gemaakt van een vaste en unieke pagina-url.
Begint met: Kies voor deze optie, wanneer de url wordt uitgebreid met parameters.
Reguliere expressions: Maak gebruik van deze optie wanneer de bedank-pagina dynamisch is.

Word er geen gebruik gemaakt van bedank-pagina’s? Dan adviseer ik ‘event tracking’ toe te passen. Voor meer informatie rondom ‘event tracking’ adviseer ik het blogartikel ‘Implementatie Google Analytics event tracking’ te lezen of even contact op te nemen met één van de specialisten van METMEER.

Ecommerce tracking
Het instellen van ecommerce tracking is onmisbaar bij webshops. Je meet niet alleen het aantal transacties, maar ook de waarde van de bestelling, de omzet en welke producten er verkocht zijn. Door het instellen van ‘enhanced ecommerce’ verzamelen we nog meer gegevens over het koopgedrag van mensen. Hoeveel productpagina’s bekijken zij? Hoe vaak plaatst iemand iets in de winkelwagen? Hoeveel bezoekers bekijken de winkelwagen? Welk deel gaat door naar het checkoutproces? Hoeveel procent rekent uiteindelijk de bestelling af? Enzovoorts.

Enhanced ecommerce instellingen

Een kleine kanttekening bij ecommerce tracking, is dat niet 100% van de bestellingen gemeten wordt. Een verschil van de totale omzet en het aantal bestellingen is normaal. De afwijking ligt vaak tussen 10 en de 20%. Echter verschilt dit per webshop. Mocht de afwijking veel groter, zijn dan kan er onderzoek gedaan worden naar de oorzaak van dit verschil.

Mogelijke oorzaken van het verschil in Google Analytics:

  • Gebruikers komen na betaling niet op de bedankpagina van de webshop
  • Gebruikers hebben een AdBlocker o.i.d. die cookies en/of Javascript blokkeren
  • Gebruikers sluiten de bedankpagina voordat alle scripts van GA geladen zijn
  • Gebruikers annuleren een bestelling
  • Gebruikers retourneren een bestelling
  • Gebruikers kiezen voor ‘achteraf betalen’ maar betalen niet

Filters
Het instellen van filters, wordt vaak niet of onvoldoende gedaan. Door gegevens van bezoekers die buiten de doelgroep vallen er uit te filteren, worden de gegevens betrouwbaarder. Het bezoekersgedrag van medewerkers, partners en leveranciers zijn anders dan die van de doelgroep. Zij beïnvloeden zodoende de statistieken. Filter daarom alle IP-adressen van de organisatie, online marketing bureaus en andere leveranciers van het bedrijf (zoals de technische partij voor de website/webshop) .

Enkele adviezen voor het instellen van Google Analytics

Meerdere weergaven
Maak meerdere weergaven aan. Per weergave kan je namelijk filters instellen. Wij adviseren ten minste twee verschillende weergaven in te stellen. Eén weergave zonder enkele filter, waarbij dus echt alle data verzameld wordt. Dat wil zeggen ook het spamverkeer, de robots, het eigen verkeer etc. Daarnaast een filter voor betrouwbare data. Dus een weergave waar alle ‘waste’ uitgefilterd wordt. Je kan de weergave zonder filters ‘Alle websitegegevens’ of ‘Raw data’ noemen. Voor de andere filter verzin je iets logisch.

Annotaties
Maak gebruik van annotaties! Elke keer wanneer er een instelling is veranderd houd je dit bij in de annotatie. Gebruik deze functionaliteit ook voor andere zaken die mogelijk effect hebben op de data. Denk bijvoorbeeld aan de publicatie van persberichten of de start van bepaalde (offline) campagnes.

Aangepaste meldingen
De aangepaste meldingen kunnen je enorm helpen wanneer deze goed worden ingesteld. Je kan Google automatisch mails laten sturen bij bepaalde voorwaarde. Hier zijn honderden mogelijkheden in. Een aantal voorbeelden van momenten wanneer je meldingen zou willen ontvangen zijn: Wanneer het bouncepercentage ineens een stuk hoger wordt, wanneer het verkeer van een bepaalde bron drastisch afneemt of wanneer het aantal behaalde doelen lager is dan gemiddeld.

Segmenten
Maak interessante segmenten aan. Dit helpt je geweldig bij het analyseren van data. Wil je meer weten over segmenten? Lees dan mijn blogartikel ‘Haal meer uit Google Analytics met segmenten’.

Event tracking
Standaard meet Google al enorm veel zaken. Maar veelal nog niet voldoende voor alle vragen die je graag beantwoord wilt hebben. Om de niet standaard interacties te meten, kan ‘event tracking’ worden ingezet. ‘Event tracking’ is ook vaak de oplossing voor het meten van doelen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van bedank-pagina’s.

Enhanced Ecommerce
Heb je een webshop? Dan mag Enhanced Ecommerce zeker niet ontbreken. De juiste implementatie zorg voor nog meer waardevolle informatie.

Lijst verwijzingsuitsluitingen
Maakt je website gebruik van betalingsmogelijkheden? Dan adviseren we om veelgebruikte domeinen van bank toe te voegen aan deze lijst. Dit voorkomt dat de oorspronkelijke bron wordt overschreven op het moment dat men van de website gaat om de betaling te doen én na de betaling weer terugkomt. Anders heb je kans dat een groot deel van de omzet wordt toegeschreven aan het verwijzingsverkeer.

Meten 404 pagina’s
We adviseren om de 404-pagina’s apart te meten middels event tracking. Zo kun je in Google Analytics mooi bijhouden hoe vaak men op een 404-pagina terecht komt. Vanaf welke pagina zij komen en welke pagina ze hebben opgevraagd. Dit helpt je enorm om 404-problemen op je website te ontdekken én op te lossen.

Retouren verwerken
Er zijn mogelijkheden om bestellingen of delen daarvan die retour komen, ook bij te laten werken in Google Analytics. Wanneer er veel retour komt, adviseren we dit zeker toe te passen. Dit resulteert in betrouwbaardere ecommercedata.

Cross-domaintracking
Wanneer je website of webshop gebruik maakt van meerdere domeinen, is cross-domaintracking zeer gewenst. Dit zorgt ervoor dat het gebruikersgedrag over de gehele website of webshop beter gemeten kan worden.

Spam en bots
Het uitsluiten van spam en bots is zeer belangrijk. Dit kan namelijk je data enorm beïnvloeden. Het aanvinken van de optie ‘Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten’ is niet voldoende. Je moet continu alert zijn op spam en deze actief uitsluiten middels een filter.

Veel voorkomende instellingsfouten bij Google Analytics

  1. Een veel voorkomende ‘fout’ is dat de trackingcode van Google Analytics niet in geïmplementeerd is in de head. Dus tussenen-tag. Gebruik Google Tag Assistant Voor Chrome of Google Analytics Debugger voor Firefox om te controleren of de trackingcode juistis geïnstalleerd.
  2. Het instellen van doelen is vaak de meest waardevolle instelling. Toch wordt dit heel vaak niet of niet juist ingesteld. Eeuwig zonde, want je krijgt waardevolle informatie wanneer je de groep bezoekers gaat analyseren die converteert. Waar komen ze vandaan? Op welke pagina’s komen ze binnen? Welke bezoekersstromen zijn er? Wat zijn de best converterende pagina’s? Wanneer converteren ze? Etc.
  3. Bij de instellingen voor dataweergave kan men kiezen om automatisch enkele bots en spiders uit te sluiten door middel van een eenvoudige checkbox. Door deze aan te vinken maak je de data betrouwbaarder.
  4. Wat nog vaak vergeten wordt is het gebruik van utm-tags voor diverse campagnes. Door een url uit te breiden met utm tags, kunnen gegevens als ‘bron’, ‘medium’, ‘campagne’ en ‘zoekwoord’ worden meegegeven. Dit kan je eenvoudig doen met de ‘campaign url builder’ van Google. Door gebruik te maken van unieke tags, kan je de prestaties van dit specifieke verkeer goed analyseren. Gebruik dit bijvoorbeeld in je e-mails, apps, social media platformen en externe blog- of persberichten.



Deel dit artikel

Linkedin

Beoordeel dit artikel

0.00
Gratis e-book

succesvol met m-commerce

Download gratis het e-book ‘Succesvol met m-commerce, 75 tips voor een optimale mobiele webshop’.
We geven je in dit e-book de beste tips en adviezen om je webshop van homepage tot bedankpagina te optimaliseren voor de mobiele shopper.